Jan Brokken – spreker
Pamela Smits – cello
Tobias Borsboom – piano
Op Curaçao was het gebruikelijk om walsen te componeren voor feestelijkheden en begrafenissen, maar ook gewoon als geschenk. Chopins muziek belandde in de loop van de 19e eeuw op het eiland en beïnvloedde de componisten van Curaçao; Jan Gerard Palm, de patriarch van de Curaçaose klassieke salonmuziek, Jules Blasini, die als enige Antilliaan studeerde aan het conservatorium in Parijs en Jacobo Conrad die met zijn viool oorstrelende serenades bracht onder menig slaapkamerraam op Curaçao! En natuurlijk de onnavolgbare componist en pianist Wim Statius Muller!
Wim Statius Muller leidde een ‘dubbelleven’. Overdag werkte hij als spion bij de geheime dienst, ‘s avonds componeerde hij de meest verrukkelijke dansen. Het leverde hem de bijnaam de ‘Curaçaose Chopin’ op.
Veelbekroond auteur en verhalen- verteller pur sang Jan Brokken (ontvanger van de Gouden Ganzenveer 2023) heeft 10 jaar op de Antillen gewoond en onderzocht de oorsprong van de muziek op de Antillen. Deze bevindingen heeft hij in een boek gevangen; Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin.
De stem van een ‘Goddelijk verteller’ (Volkskrant), ‘twee poëten van de toetsen en snaren’ (Westdeutsche Zeitung) én aanstekelijke ritmes van tumba’s, mazurka’s en zwoele walsen. Wat wilt u nog meer op een winterse zondagmiddag?
Dushi Kòrsou
Frédéric Chopin
Introduction & Polonaise brillante, op. 3
Jacobo Palm
La Inocencia (pasillo)
Jules Blasini
Sombras Queridas
Wim Statius Muller
Vier Antillean Dances, voor piano solo;
1. Tumba di Johan
2. Wals Piet Maal
3. Bo Tei? – Tumba
4. Wals Nostalgia
– pauze –
Jacobo Conrad
Drie dansen (revisie Edgar Palm);
1. Dulce Scharloo,
2. Notas sentimentales
3. Pan Angelical
Jan Gerard Palm
Fantasia Zaíra
Wim Statius Muller
Suite Pikiña
1. Wals
2. Mazurka
3. Tumba